Bli scout i Norra Lidingö sjöscoutkår!

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

När kan jag bli scout?

I NLS kan du börja som Scout när du är 7 år men du kan börja när du vill! Scouternas verksamhet är indelad efter ålder; Bäverscout (7 år), Spårarscout (8-9 år), Upptäckarscout (10-11 år), Äventyrarscout (12-14 år), Utmanarscout (15-18 år) och Roverscout (19-25 år). Ledare kan du sedan vara hela livet!

Vad gör vi?

De olika avdelningarna har vanligen ett möte i veckan under terminerna. På dessa möten brukar vi inleda med en samling, någon lek eller annat bus och därefter någon aktivitet relaterad till scouting och anpassad till den ålder som Scouterna är i. Under våren och början av hösten försöker vi segla så mycket vi kan med våra båtar som ligger i Bosö Båthamn. Alla avdelningar brukar även planera in en hajk per termin och ju äldre Scouterna är, desto mer äventyrliga blir hajkerna. Varje sommar har kåren ett gemensamt veckolångt sommarläger.

Alla aktiva ledare och funktionärer i kåren har genomgått kursen Trygga Möten.Trygga Möten är en webbkurs framtagen av Scouterna för alla som jobbar med barn och unga och som handlar om att skapa en trygg och säker verksamhet fri från övergrepp. I kursen får man bland annat lära sig hur man skapar en trygg miljö för barn och ungdomar, hur man förebygger övergrepp och hur man beter sig om man tror att någon far illa. Du kan läsa mer om kursen här: http://tryggamoten.se/.

De tre vanligaste svaren på varför någon är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Agnes 8 år:

”Jag älskar hajk.”

Gå med i vår kår och testa scouting

Vi vill gärna att fler barn och ungdomar börjar hos oss! Det går fint att anmäla sig till vår kölista eller, om du är sugen på att pröva på just nu, så kan du höra av dig direkt till våra avdelningsledare nedan och höra dig för. Om du som vuxen vill engagera dig så finns det en mängd olika saker som du kan bidra med, allt från att vara avdelningsledare till att hjälpa till med punktinsatser som båtskötsel, båtupptag, julmarknad m.m. Kontakta någon av avdelningsledarna nedan!

Är du 7 år (BÄVER)?

Carl Naucler (carlnaucler1@gmail.com) är avdelningsledare i Bäveravdelningen som träffas varannan söndag under hösten.

Är du mellan 8-9 år (SPÅRARE)?

Fredrik Ruben (fredrik@ruben.com) är avdelningsledare i Spåraravdelningen Sjöstjärnan som har möten på måndagar.

Vakant avdelningsledare i Spåraravdelningen Sjöborren som har möten på onsdagar.

Är du mellan 10-12 år (UPPTÄCKARE)?

Fredrik Lagercrantz (fredrik.lagercrantz@gmail.com) är avdelningsledare i Upptäckaravdelningen Barracudan som har möten på torsdagar.

Vakant avdelningsledare i Upptäckaravdelningen Muränan som har möten på torsdagar.

Är du mellan 12-15 år (ÄVENTYRARE)?

Axel Wolrath (axel.wolrath@gmail.com) är avdelningsledare i Äventyraravdelningen Sjöbjörnarna som har möten på onsdagar.

Jesper Wikén (jesper@wiken.se) är avdelningsledare i Äventyraravdelningen Utsjöfararna som har möten på tisdagar.

Är du mellan 15-18 år (UTMANARE)?

Louise Hård af Segerstad (louise@albaeco.com) är avdelningsledare i Utmanarlaget Vindfängd.

Pernilla Stening (pernilla.stening@gmail.com) är avdelningsledare i vårt andra Utmanarlag.

Är du +18 år (ROVER)?

Ludde Sköldberg och Ludvig Björkstedt (ludvig.bjorkstedt@gmail.com) leder vårt Roverlag Isfängd.

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan som skickas direkt till vårt medlemsregister. Fyll i uppgifterna nedan så hör vi av oss till dig inom kort. Fält som är markerade med * är obligatoriska.

Anmälan här.